Thursday, December 14, 2006

Info - 2

Terlebih dulu aku nak bgtau serba sedikit mengenai code HTML ni..

Setiap perkataan yang terdapat dalam '< ??? >', ini dinamakan tag. Contoh <HTML>.
Dan setiap tag hendaklah ditutup dengan menambah tanda '/'. Contoh </HTML>

Ok, disini aku akan listkan antara tag2 asas dan popular digunakan
<HTML> ... </HTML>
ini adalah tag asas untuk HTML.

<!--> ... <-->
tag ini digunakan untuk meletakkan comment. setiap apa yang terdapat dalam tak ini tidak akan dipaparkan di laman web korang

<head> ... </head>
tag ini amat penting terutama untuk memberikan maklumat kepada enjin carian. Buat masa ini aku akan bagitau korang yang asas2 dulu la ek.. Terdapat beberapa tag lain yang perlu korang tau yang boleh dimasukkan dalam tag ini.
<title> ... </title> : letak tajuk web korang kat sini. tajuk akan dipaparkan di kepala IE.
kita ambil yang simple dulu ek... yang lain2 nanti dulu...

<body> ... </body>
tag ni adalah tag yang paling penting sekali kerana disinilah kita akan masukkan apa saja yang korang inginkan untuk laman web korang.

Aku rasa cukup takat ni dulu...
Sebab pasni banyak lagi tag yang akan aku perkenalkan kat korang... Mungkin aku akan explain lebih detail lagi...

Ok Smpai berjumpa lagi ;)

No comments: